Kategoriat
Etusivu Yleinen

Liikesarjojen EM-kisat 18.-21.11., Seixal, Portugali

Taekwondourheilijoita edustavat Christian Kamphuis, Aino Kortelainen ja Sofia Sarala

Liikesarjojen EM-kisat käydään Portugalin Seixalissa 18.-21.11. Taekwondourheilijoita edustavat Christian Kamphuis, Aino Kortelainen ja Sofia Sarala. Christian osallistuu aikuisten freestyle-sarjaan sekä U30 ryhmäsarjaan. Aino osallistuu kadettityttöjen yksilösarjaan sekä kadettityttöjen ryhmäsarjaan yhdessä Sofia Saralan ja Airada Heikkilän (Kuopio) kanssa. Sofia osallistuu lisäksi kadettien parisarjaan yhdessä Lassi Kaasisen (Herttoniemi) kanssa.

Omin sanoin

Arvokisapaikan saavuttaminen vaatii paljon työtä ja pitkäjänteisyyttä. Kuinka paljon treenaatte viikkotasolla?

Aino: Treenimäärät vaihtelevat sen mukaan mihin ominaisuuksiin ja osa-alueisiin panostan.  Nyt kun käynnissä on kisaan valmistautuminen treenimäärät ovat vähäisempiä, sillä teen pelkkää lajitreeniä. Kesällä ja alkusyksystä, kun panostus oli kovimmillaan, määrät vaihtelivat 15-20h per viikko välillä.  

Sofia: Minullakin treenimäärät vaihtelevat sen mukaan kuinka lähellä kisoja ollaan. Kesäisin treeniä tulee noin 10h viikossa ja nyt vähemmän, kun kisat ovat tulossa. Ennen kisoja teemme vain lajitreeniä. Keho täytyy pitää valmiina ja energisenä kisoja varten. Viimeinen viikko on todella kevyt.

Christian: Treenaan nykyään viikkotasolla ajallisesti vähemmän, kuin mitä esimerkiksi vielä pari vuotta sitten. Koitan keskittyä entistä enemmän laatuun ja siihen, että palaudun myös paremmin. Jokainen viikko on hieman erilainen johtuen koulun vaihtelevista aikatauluista. Normaaliviikko sisältää yleensä n. 2x viikossa poomsaea, 1-2x trikkausta, 3-4x viikossa ominaisuusharjoittelua (nopeusharjoituksia, voimaa sekä liikkuvuutta). Pyrin pitämään nykyään 1-2 päivää täyslepoa viikossa. Nuorempana pystyin palautumaan suuremmistakin harjoitusmääristä.

Kuinka paljon treenaatte omatoimisesti ja mitä?

Sofia: Riippuu paljon siitä sopivatko ohjatut treenit siihen mitä haluan hioa, vai kannattaako minun mieluummin harjoitella itsenäisesti. Jos tähtää korkealle, pitää tehdä itse paljon.

Aino: Teen noin puolet itse. Ominaisuustreenin teen tällä hetkellä pitkälti itse ja lajitreenistäkin jonkin verran. Pari kertaa viikossa katson valmentajan kanssa läpi asioita ja työstämme erilaisia taitoja. Muuten itse.

Christian: 90% ajasta harjoittelen yksin. Käytännössä vain poomsaetreeneissä treenaan porukalla. Minulla ei ole tällä hetkellä vakituista valmentajaa, vaan vastaan itse omasta harjoittelustani. Onneksi saan paljon apua treenikavereiltani ja välillä ulkopuolisilta koutseiltakin! Tykkään harjoitella yksin, sillä voin keskittyä rauhassa omaan juttuuni. Se on myös käytännöllisempää vaihtelevien aikataulujen takia.

Teillä on loistava asenne treeneissä, mikä auttaa jatkamaan treenistä toiseen?

Aino: Sitä on oikeastaan vaikea kuvailla.  Tavoitteet ovat korkealla  ja tarvitaan sisäistä motivaatiota niiden saavuttamiseen. Haluan selvittää mihin itse pystyn parhaimmillani. Tavoitteena se motivoi paljon.

Sofia: Samanlaisilla linjoilla mennään. Sisäinen motivaatio pitää löytyä. Kun kisat lähestyvät, niihin keskittyy täysillä ja pyrkii näyttämään parhaan version itsestään. Menen kisa kerrallaan ja annan kaiken huomioni seuraavalle suoritukselle.

Christian: Nautin paljon itse kehittymisen prosessista, oli aihealue mikä tahansa! Harjoittelun tulisi mielestäni lähtökohtaisesti olla kivaa suurimman osan ajasta. On lisäksi motivoivaa huomata kuinka kehitystä tapahtuu vuosi vuodelta.

Aino ja Sofia, ohjaatte Taekwondourheilijoilla myös treenejä lapsille. Miten kovan tason kilpailukokemus on ollut hyödyksi treeniohjauksessa?

Sofia: Tiedämme itse tekniikat jo erittäin hyvin ja olemme saaneet paljon laadukasta palautetta valmentajiltamme, joten voimme jakaa vinkkejä ja osaamistamme. Olemme itsekin oppineet millaista on hyvä ja kannustava palaute.

Aino: Meillä on kokemusta siitä mitä vaaditaan. Treenasimme jo lapsena paljon, joten tiedämme millaisia treenejä tarvitaan ja olemme saaneet katsoa mallia omilta valmentajiltamme. Täytyy kuitenkin muistaa, että kaikki ovat erilaisia ja emme voi vain olettaa mitä tarvitaan tai tehdä aina täysin samalla tavalla.  

Mitä viime hetkien kisaan valmistavia rutiineja teillä on?

Aino: Perusjutut pitää hoitaa, vaikka jännittäisi ja aamupala ei maistuisi. Koetan herätä rauhassa ja puhua asioista jotka rentouttavat ja auttavat. Lämmittelyt ovat nykyään aika samanlaiset joka kerta. Ensin hieman jalkojen heittelyä ja sitten hieman kovempaa lajinomaista harjoittelua. Kun odotan omaa suoritustani, en katso vastustajiani tai heidän pisteitään lainkaan. Jos on kisassa on useampi kierros, en myöskään katso omaa sijoitustani.

Sofia: Minulla ei ole erityisen tarkkaa rutiinia. Pyrin hakemaan oikeaa fiilistä ja arvioimaan sitä mitä oma kroppa juuri tänään tarvitsee. Yhden asian teen kuitenkin aina. Juuri ennen omaa vuoroani, kisamaton kulmalla, yritän rentoutua ja suljen silmät hetkeksi jotta löydän oikeanlaisen fokuksen.

Christian: Viimeisellä viikolla ennen kisoja lepään huomattavasti enemmän kuin normaalisti. Koitan pitää mahdollisimman pitkään ajatukset muissa asioissa kuin kisoissa. Pyrin nukkumaan paljon ja syömään hyvin.

Heittäkää parhaat vinkit kisajännityksen lieventämiseen kilpailemista aloittaville harrastajille?

Sofia: Riippuu toki henkilöstä, mikä auttaa itse kutakin kisajännityksen lievittämisessä. Minulle juuri se oma hetki ennen omaa vuoroa ja rauhoittuminen yleisestikin ovat tärkeitä. Kisoissa on helposti ylienerginen ja jännittynyt. Tietoinen rentoutuminen helpottaa oloa.

Aino: Kaikki ovat tosiaan erilaisia. Itse jännitän aina. Pitää kuitenkin muistaa, että jännittäminen on luonnollista ja sitä ei tarvitse pelätä. Siihen tottuu. Kisapäivänä on hyvä pyrkiä keskittymään itseensä, eikä analysoimaan tai vertailemaan. Älä katsele muita tai anna jännitykselle lisäenergiaa.

Christian: Suosittelen, että tekee kaikkea muuta mukavaa ennen kisapäiviä. On hyvä pitää ajatukset muualla, ettei uuvuta itseään henkisesti valmiiksi ennen kisapäivää. Itse kisapäivänä koitan pitää huumorin mukana, ettei asia mee liian totiseksi. Musiikin kuuntelu auttaa myös usein rentoutumaan tai psyykkaamaan, riippuen siitä millainen fiilis on ja millaisen moodin haluaa saada kisasuoritukseen. Kisaaminen on kivaa ja jännityskin on kivaa kun sen oppii hallitsemaan! Koittakaa nauttia kisafiiliksestä!